Science Café > Pozvánky > SC Praha 19/4: Dospívání v době digitální

SC Praha 19/4: Dospívání v době digitální

Již dříve rodiče trápilo, že děti tráví příliš mnoho času před televizní obrazovkou. Obrazovky moderních zařízení (telefonů, počítačů) pak skrývají ještě mnohem větší lákadla, navíc je mají děti neustále na dosah ruky. Na druhou stranu ovšem nemusí obsah jen pasivně konzumovat, hraním a dalšími aktivitami se mohou vzdělávat a rozvíjet celou řadu klíčových kompetencí. Jak najít balanc mezi rozvojem dovedností a hrozící závislostí, případně jinými negativními vlivy? Další výzvou současnosti je snadno dostupná online pornografie. Jaký vliv může mít na sexuální výchovu a partnerské vztahy dospívajících? A jak děti a dospívající před jejími negativními vlivy chránit?

Hosty dubnového Science Café v prostorách Kampusu Hybernská budou Kateřina Lukavská z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Michaela Slussareff z Filosofické fakulty Univerzity Karlovy. Akci budeme i streamovat. 

Pozor, i tentokrát je nutná registrace. Na akci se registrujte zde:

https://forms.gle/fHK4YQ7uk83DNQyE7

Termín: 19.4.  2022 (úterý), 19h
Místo: Kampus Hybernská, Hybernská 4, Praha
Hosté: Kateřina Lukavská, PedF UK, a Michaela Slussareff,  FF UK
FB událost: https://www.facebook.com/events/672416660732249

Registrace: https://forms.gle/fHK4YQ7uk83DNQyE7

 

Kateřina Lukavská – Děti a mobily
V současnosti se stále častěji setkáváme s dětmi s očima neustále upřenýma na nejrůznější obrazovky – chytré telefony, tablety, televize a počítače. Používání těchto zařízení (a konzumace digitálních médií) se rychle stalo normou ve všech věkových skupinách. Výzkumy však ukazují, že nadužívání obrazovek u dětí může negativně ovlivňovat jejich zdravý vývoj. Otázky, kolik času u obrazovek dětem ideálně dopřát, a jak docílit toho, aby toto optimum bylo naplňováno v každodenní praxi, rezonují mezi odborníky i veřejností a zejména pak mezi rodiči. Rodiče se mnohdy cítí být zodpovědní za zajištění zdravého užívání obrazovek u svých dětí, ale postrádají účinné nástroje, jak jej dosáhnout. Přednáška si klade za cíl (i) popsat, jak jsou na tom s obrazovkami děti mladšího školního věku, (ii) vysvětlit, proč by nás to mělo zajímat, a (iii) poradit, jak nastavit efektivní systém regulace užívání obrazovek v rodině.

Michaela Slussareff – Online pornografie a rozvoj sexuality
Pornografie je dnes samozřejmou součástí digitální krajiny, v níž se denně pohybujeme. Pokud nevěříte, zkuste do vyhledávače zadat cokoli, co se týká sexuality. Možná na vás také porno někdy vykouklo ve vyskakovacím okně, v nevyžádaném e-mailu nebo při hledání informací o pohlavním zdraví. Je doslova jediný klik od nás a našich dětí. Právě jejich životy jsou velice úzce propojeny s online světem, který dnes poskytuje mnohem více pornografického materiálu než kdykoli předtím. Děti se nechávají slyšet, že pro ně bývá spíše těžší se takovému obsahu vyhnout, než jej vyhledat. Tato skutečnost hluboce ovlivňuje jejich sexuální postoje, chování a preference, tedy zjednodušeně řečeno „sexualitu“. Bohužel pouze minimum z nich má informace, které by je ochránily před negativním vlivem pornografie. Zastavíme se u otázek, jak děti na pohyb v takovém prostředí připravit, jakým způsobem a od jakého věku o pornografii mluvit a na co si dát pozor.

 

Fandíte Science Café?

 

Jsme na sociálních sítích