Science Café > Pozvánky > SC Praha 09/05: Jak se z nemluvňat stávají rodilí mluvčí a z nich čtenáři

SC Praha 09/05: Jak se z nemluvňat stávají rodilí mluvčí a z nich čtenáři

Jazyk se učíme, ještě než spatříme světlo světa, a to poslechem. Když pak prohlédneme, můžeme se směle vrhnout i do čtení. Jak se z nemluvňat stávají rodilí mluvčí? A jak z mluvčích první čtenáři? A jak čtení prožívají?

Srdečně zveme na květnové Science Café v Praze s Kateřinou Chládkovou a Anežkou Kuzmičovou z Ústavu českého jazyka a teorie komunikace.

Termín: 9. 5. 2023 (úterý), 19:00
Místo: Kampus Hybernská, Hybernská 4, Praha
Hosté: Kateřina Chládková a Anežka Kuzmičová z Ústavu českého jazyka a teorie komunikace
Vstupné: zdarma
FB událost: https://www.facebook.com/events/216930274374139
Odkaz na stream:https://www.youtube.com/live/E8ysL_m7vis?feature=share

Podrobné anotace přednášek níže…

KATEŘINA CHLÁDKOVÁ: JAK SE UČÍME MATEŘSKÝ JAZYK
Vývoj jazyka a řeči začíná ještě předtím, než se člověk narodí. Během prvních měsíců až roků života si dítě osvojí poměrně sofistikované jazykové reprezentace a kompetence. Představím trajektorii vývoje jazyka u malých dětí a současně také behaviorální a eurozobrazovací metody, kterými vývoj jazyka u nejmenších měříme. Ve srovnání s mateřským jazykem se člověk další jazyky učí s větším úsilím a téměř vždy menším úspěchem. Nabídnu body k zamyšlení a k diskuzi čím tento rozkol mezi učením se mateřského a cizího jazyka může být způsoben a jak (jestli vůbec) jej lze překonat

ANEŽKA KUZMIČOVÁ: KDYŽ SE ZAČTU: ČTENÍ A PŘÍBĚHY OČIMA DĚTÍ
Představím výzkum dětského čtení, který se netradičně zaměřuje na prožitek spíše než na výkon a který děti zapojuje jako spolutvůrce výzkumné situace. Co to znamená se začíst? Kdo je podle dětí dobrý čtenář? A proč nás to má zajímat?

Fandíte Science Café?

 

Jsme na sociálních sítích